Tuesday 14 June 2011

ၾကည္ၫိုမဆံုး ေရႊတိဂံုႏွင့္ ပရပထံု

 မူရင္း link

ၾကည္ညိဳမဆံုး ေရႊတိဂံုႏွင့္ ပရပထံု
June 30th, 2010
မင္းရဌ။  ။ေရွးေဟာင္းကမၸည္းေက်ာက္စာမ်ားသည္ ရာဇဝင္ႏွင့္ ဘာသာစာေပ သမိုင္းစဥ္တို႔၏ သက္ေသသာဓကမ်ား ျဖစ္သျဖင့္ ေက်ာက္စာကို သင္ၾကားျခင္းသည္ ေရွးေဟာင္း စာေပ ယဥ္ေက်းမႈ သုေသသနျပဳျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ကမၻာေပၚရွိ တိုင္းျပည္ႀကီးမ်ားတြင္ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း (၁၅ဝ) ေက်ာ္ခန္႔မွ စျပီး ေရွးေဟာင္းသုေတသနပညာျဖင့္ ေရွးေဟာင္း လူမ်ိဳးစုတို႔၏ စာေပယဥ္ေက်းမႈ အေၾကာင္းမ်ားကို စူးစမ္းေလ့လာခဲ့ၾကသည္။ ၄င္းပညာကို (Archaeology) ဟု ေခၚသည္။
အဓိပၸါယ္မွာ ေပါရဏိကေဗဒ သို႔မဟုတ္ ေရွးေဟာင္း သုေတသနဟု ဆိုၾက၏။
ေရွးေဟာင္းယဥ္ေက်းမႈကို စူးစမ္းရွာေဖြေဖၚထုတ္ရာတြင္ ကမၸည္း ေက်ာက္စာသည္ အလြန္အေရးႀကီးေသာ အေထာက္အထားမ်ား ျဖစ္ေလသည္။ ပစၥည္းတခုေပၚတြင္ ထုထြင္းထားေသာ ကမၸည္းစာမ်ားကို ေတြ႔ရွိရလွ်င္ ထိုပစၥည္းကို သာမက ထိုပစၥည္းႏွင့္ အသြင္အျပင္တူညီေသာ အျခားပစၥည္းေဟာင္းမ်ား၏ ေခတ္ကိုပင္ ပိုင္းျခား သိသာလြယ္သည္။
မြန္ယဥ္ေက်းမႈ ေရွးေဟာင္းစာေပႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျပင္သစ္ေက်ာက္စာပါရဂူ မစၥတာေဇဒီး (Mr.Coede) က ယေန႔အထိ တူးေဖၚရရွိထားျပီးေသာ မြန္ေက်ာက္စာမ်ားအနက္ ထိုင္းႏိုင္ငံ ဘန္ေကာက္ အေနာက္ဘက္ မိုင္ (၄ဝ) ခန္႔ ေဝးေသာ နခံုပထံုေခၚ ပရပထံုျမိဳ႔မွ ေတြ႔ရွိရသည့္ ေက်ာက္စာသည္ ေရွးအက်ဆံုး ျဖစ္ျပီး ခရစ္ႏွစ္ (၆) ရာစုခန္႔၌ ကမၸည္းထိုးခဲ့သည္ဟု ဓါတ္ပံုႏွင့္တကြ ျပင္သစ္ဘာသာျဖင့္ ေရးသားေဖၚျပခဲ့ေပသည္။
၎ျပင္ ျမန္မာျပည္၌ ေရွးအက်ဆံုး ေတြ႔ရွိေသာ မြန္ေက်ာက္စာမွာ သထံုမႏူဟာေက်ာက္စာႏွင့္ ပုဂံရွိ က်န္စစ္သား မြန္ေက်ာက္စာျဖစ္၍ ၄င္းတို႔သည္ ခရစ္ႏွစ္ (၁ဝဝဝ) ခန္႔တြင္ ေရးထိုးခဲ့သည္ဟု ေဒါက္တာဘလက္ဒင္ (Dr.Blagden) က ေရးသားထားေသာ ေက်ာက္စာ စာအုပ္တြင္ ေဖၚျပထားပါသည္။ သထံုျမိဳ႔နယ္တဝိုက္တြင္ ထိုင္းႏိုင္ငံရွိ မြန္ေက်ာက္စာမ်ားထက္ ေရွးက်ေသာ မြန္ေက်ာက္စာမ်ား ရွိရမည္ဟု ယူဆၾကေသာ္လည္း ယေန႔ထိ သက္ေသမျပႏိုင္ေသးေပ။
လြန္ခဲ့ေသာ ဒုတိယကမၻာစစ္အတြင္းက ရန္ကုန္ျမိဳ႔ ဗိုလ္တေထာင္ဘုရား (မြန္ဘာသာေခၚ က်ိဳက္ေဒးအပ္) တြင္ ဗံုးဒဏ္ေၾကာင့္ ေပၚထြက္လာေသာ အုတ္ခြက္တခ်ပ္၏ ေက်ာဘက္၌ ကမၸည္းထိုးထားေသာ ပါဠိ ေယဓမၼာဂါထာသည္ မြန္အကၡရာ ျဖစ္ေၾကာင္း ၄င္းကမၸည္း အကၡရာကေလးသည္ ထိုင္းႏိုင္ငံရွိ ပရပထံု မြန္ေက်ာက္စာႏွင့္ တူညီေၾကာင္း ပါေမာကၡလုစ္ (Professor luce) က ဆိုပါသည္။ (တကၠသိုလ္မြန္အသင္း ၁၉၅၄-၅၅ ခုႏွစ္ထုတ္ စာေစာင္ ႏွင့္ ပါေမာကၡေဒါက္တာႏိုင္ပန္းလွ၏ သုေတသနစာေပမ်ား စာအုပ္မွာ ေရးသားေဖၚျပ ထားပါသည္)။
သုဝဏၰဘုမၼိ သထံုျပည္၌ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ေပါင္း (၂ဝဝဝ) ခန္႔က မြန္ဘုရင္မ်ား ထီးနန္းဆိုင္ရာ ယဥ္ေက်းမႈမ်ားရွိစဥ္က ထိုင္းျပည္ေနရာသည္ မြန္ဘုရင္မ်ား ပိုင္စိုးခဲ့ေသာ  မြန္အင္ပါယာႀကီး ျဖစ္ခဲ့သည္ ဆိုေၾကာင္း၊ ထိုင္းျပည္ေတာင္ပိုင္းကို ဒါြရဝတီျပည္ဟု ေခၚ၍ ျမိဳ႔ေတာ္မွာ ေလာ့ဗူရီ ျဖစ္သည္။ ၄င္းျမိဳ႔မွာ ဘန္ေကာက္ႏွင့္ မေဝးလွေပ။ ထိုင္းႏိုင္ငံ ေျမာက္ပိုင္းကို ဟာရပုဥၨျပည္ ဟု ေခၚျပီး၊ ျမိဳ႔ေတာ္မွာ လင္ဖြန္းျမိဳ႔ ျဖစ္သည္။ ေခတ္ေဟာင္း မြန္္ေက်ာက္စာမ်ားကို ထိုင္းျပည္ေတာင္ပိုင္း ေလာ့ပူရီႏွင့္ ပရပထံုတို႔၌ ေတြ႔ရွိရျပီး၊ ေခတ္လယ္မြန္ေက်ာက္စာမ်ားကို ထိုင္းျပည္ေျမာက္ပိုင္း လင္ဖြန္းျမိဳ႔၌ ေတြ႔ရွိရသည္။
မြန္ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ ျဖစ္ခဲ့ဖူးေသာ ဒြါရဝတီႏိုင္ငံ ေကာင္းစားစဥ္ ျမိဳ႔ေတာ္ျဖစ္ခဲ့သည့္ နခံုပထံု (နဂရ ပထမ-ပထမျမိဳ႔) ေခၚ ပရပထံု (ဝရပထမ-ပထမဘုရား) ျမိဳ႔သည္ ဘန္ေကာက္အေနာက္ဘက္ မိုင္ (၄ဝ) ခန္႔တြင္ တည္ရွိ၍ ရာဇဝင္အားျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေရွးေဟာင္းသုေတသနဆိုင္ရာအားျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း အလြန္အေရးႀကီးေသာ ျမိဳ႔တစ္ျမိဳ႔ ျဖစ္ပါသည္။
ထိုင္းလူမ်ိဳးမ်ား၏ ယံုၾကည္ခ်က္ႏွင့္ သမိုင္းအရ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း (၂၅ဝဝ) ေက်ာ္က တည္ခဲ့ေသာ ပရပထံုျမိဳ႔ကို ယခင္က ခ်ိဳင္စီရိ (Chaisiri) ဟု ေခၚျပီး အာေသာကမင္းတရားႀကီး၏ သာသနာျပဳမ်ား ျဖစ္သည့္ ေသာဏေထရ္ႏွင့္ ဥတၱရေထရ္ႏွစ္ပါး သာသနာျပဳ ၾကြေရာက္ခဲ့သည္ဟု ဆိုပါသည္။
၄င္းျမိဳ႔အနီးရွိ ကမ္ပင္စင္ (Kampang Sen) ျမိဳ႔သည္ ကုန္းျပင္ျမင့္၌ တည္ရွိ၍ ျမိဳ႔ရိုးပ်က္အၾကြင္းအက်န္မ်ားကို ေတြ႔ႏိုင္ပါသည္။ ထိုဌာနတြင္ အလြန္ေရွးက်ေသာ ေစတီပ်က္အုတ္မ်ားႏွင့္ အိႏၵိယေငြဒဂၤါးေဟာင္းမ်ားကို ေတြ႔ရွိရသည္ဟု ဆိုပါသည္။ ပရပထံုျမိဳ႔သည္ ေရွးအခါ၌ ကြၽန္းကေလး ျဖစ္ခဲ့၍ အိႏၵိယကုန္သည္ႏွင့္ ခရီးသည္မ်ား စခန္းခ် ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္ဟုလည္း ပညာရွိမ်ား ထင္ျမင္ၾကသည္။
ပရပထံုျမိဳ႔မွ မိုင္ (၁ဝဝ) ခန္႔ရွိေသာ ေလာ့ဗူရီျမိဳ႔သည္ ေရွးအခါက ပင္လယ္ကမ္းနား၌ တည္ရွိသည္ဟု ပညာရွိမ်ား ဆိုထာသျဖင့္ ပရပထံုသည္ ကြၽန္းတကြၽန္း ျဖစ္တန္ရာသည္ဟုပင္ ထင္ျမင္ဖြယ္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။  ဒြါရဝတီႏိုင္ငံကို တ႐ုတ္မွတ္တမ္း၌ တိုလိုပိုတီ (To-lo-po-ti) ဟု ေခၚေၾကာင္း ပါေမာကၡေဇဒီးက ဆိုသည္။
ပရပထံု၌ ေတြ႔ရွိေသာ မြန္ေက်ာက္စာသည္ ေအဒီ (၅) ရာစုခန္႔ ျဖစ္၍ ေလာ့ပူရီ၌ ေတြ႔ရွိေသာ မြန္ေက်ာက္စာသည္ (၈) ရာစုဟု တည္းျဖတ္ၾကသျဖင့္ ပရပထံုျမိဳ႔သည္ ေရွးပေဝသဏီကပင္ တည္ရွိခဲ့ေၾကာင္း ထင္ရွားပါသည္ဟု  ပါေမာကၡေဒါက္တာႏိုင္ပန္းလွ၏ သုေတသနစာေပမ်ားစာအုပ္တြင္ ေဖၚျပထားပါသည္။
ပရပထံုျမိဳ႔တြင္ တည္ထားသည့္ ပရပထံုံုေစတီေတာ္ႀကီးသည္ အလြန္ၾကည္ညိဳဖြယ္ ေကာင္းလွပါသည္။ ပရပထံုေစတီေတာ္ကို လာေရာက္ၾကည္ညိဳ ဖူးေမွ်ာ္သူမ်ား မီးရထားျဖင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း ေမာ္ေတာ္ကားျဖင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း လာမည္ျဖစ္က အေဝးကပင္ ရန္ကုန္ျမိဳ႔ရွိ ေရႊတိဂံုဘုရားႀကီးကဲ့သို႔ ဖူးေမွ်ာ္ႏိုင္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ ႀကီးကဲ့သို႔ ေရႊေရာင္တဝင္းဝင္း မဟုတ္ပါ။ လိေမၼာ္ေရာင္စဥ့္ သုတ္ထားသည့္ ဝါညိဳေရာင္ ျဖစ္ေနပါသည္။ (စာေရးသူ ၂၃၊ ၁ ၊၂ဝ၁ဝ ေရာက္ရွိစဥ္က ျငမ္းဆင္မြမ္းမံေနေသာ အေျခအေန) အတိုင္းကို တင္ျပထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ပရပထံုေစတီေတာ္သည္ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္၏ ပံုမ်ိဳးႏွင့္ မတူပါ၊ ပုဂံေညာင္ဦးရွိ ေရႊစည္းခံုဘုရားပံုႏွင့္ ပို၍ တူညီ နီးစပ္သည္ဟု စာေရးသူ ထင္ပါသည္။
အခ်ိဳ႔သုေတသနဆရာမ်ား၏ အဆိုအရ ပရပထံုေစတီေတာ္ကို မြန္မ်ား ေရွးဦးစြာ စတည္ထားစဥ္က သီဟိုဠ္ကြၽန္းရွိ ဒဂိုဗားေစတီ (Sinhalese-Dagoba) ၏ ပံုစံမ်ိဳး ျဖစ္ျပီး ေအဒီ (၁ဝဝဝ) ခန္႔တြင္ ကန္ေဗာဂ်င္ေခၚ ခမာလူမ်ိဳးမ်ား အုပ္စိုးေသာအခါ  စိခါရ (Sikhara or Cambodian tower) သို႔မဟုတ္ ကေမၻာဒီယားေမွ်ာ္စင္ပံုသို႔ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲခဲ့သည္ဟု ထိုင္းႏိုင္ငံရွိ သာသနာ့မွတ္တမ္းတြင္ ေဖၚျပထားပါသည္။
ေရႊတိဂံုဘုရားႀကီးကို မြန္ႏွင့္ ျမန္မာမင္းအဆက္ဆက္က ျပဳျပင္ခ်ဲ႔ထြင္ခဲ့ရာမွာ ခရစ္ေတာ္ႏွစ္ (၁၅) ရာစုႏွစ္အတြင္းတြင္ မြန္ဘုရင္မ ရွင္ေစာပုႏွင့္ မြန္ဘုရင္ ရာမာဓိပတိဘြဲ႔ခံ ဓမၼေစတီမင္းတရားတို႔သည္ ေရႊတိဂံုဘုရားကို ျပဳျပင္၍ ေရႊျပားမ်ားကို ကပ္လွဴသကဲ့သို႔ ပရပထံုေစတီေတာ္ကိုလည္း မြန္ဘုရင္၊ ခမာဘုရင္ႏွင့္ ထိုင္းဘုရင္အဆက္ဆက္က ျပဳျပင္ခ်ဲ႔ထြင္ခဲ့ဟန္ တူပါသည္။ (၁၈၆ဝ) ခုႏွစ္တြင္ ထိုင္းဘုရင္တပါး ျဖစ္သူ ေမာင္ဂြတ္ဘုရင္ (King Mongkut) က ျမက္မ်ား၊ ျခံဳမ်ား ဖံုးလႊမ္းေနေသာ ပရပထံုေစတီေတာ္ကို ယခုလက္ရွိ ပံုေတာ္အျဖစ္သို႔ ျပဳျပင္ခဲ့သည္။ မူလေစတီ၏ ပံုေတာ္ နမူနာတဆူကိုလည္း ဘုရားဝင္းအတြင္း၌ တည္ထား ျပသထားလွ်က္ ရွိပါသည္။
ေနာက္တဖန္ ခ်ဴလာေလာင္ကြန္ဘုရင္ (King Chulalongkorn) က ပရပထံုေစတီေတာ္ႀကီးကို တရုတ္ျပည္မွရေသာ လိေမၼာ္ေရာင္စဥ့္ သုတ္ျပီးသည့္ အုတ္မ်ားျဖင့္ ျပဳျပင္ခ်ဲ႔ထြင္ခဲ့သျဖင့္ ေရွးကထက္ ပို၍ လွပေျပာင္လက္လာျပီး အလြန္ၾကည္ညိဳဖြယ္ ေကာင္းလွေပ၏။ ထို႔ျပင္ ပရပထံုျမိဳ႔ေတာ္တဝိုက္၌ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း (၅ဝ) ေက်ာ္အတြင္းက ေရွးေဟာင္းသုေတသနက တူးေဖၚရွာေဖြရာတြင္ ေရွးေဟာင္းဆင္းတုေတာ္မ်ား၊ အုတ္ခြက္မ်ား၊ မြန္အကၡရာပါဠိဘာသာ၊ ဂရနထာအကၡရာ (Grantha Script) မြန္ေခတ္၊ ခမာေခတ္၊ ဆင္းတုေတာ္၊ ဂုပၱေခတ္ဆင္းတုေတာ္ႏွင့္ ဓမၼစၾကာ ပံုေတာ္တို႔ကိုလည္း အံ့ၾသဖြယ္ ေတြ႔ရွိရသည္ဟု ဆို၏။ ထို႔ျပင္ ခရစ္ေတာ္ႏွစ္ (၅) ရာစုအတြင္း ဒြါရဝတီေခတ္ မြန္ေက်ာက္စာကိုလည္း ပရပထံု၌ ေတြ႔ရွိရေၾကာင္း မၾကာမီကမွ ျပင္သစ္ေက်ာက္စာပါရဂူ မစၥတာေဇဒီးက ေဖၚျပခဲ့ေသးသည္။
ရန္ကုန္ျမိဳ႔ရွိ ေရႊတိဂံုဘုရားႀကီးႏွင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံရွိ ပရပထံုေစတီေတာ္၏ ညာဏ္ေတာ္အျမင့္ကို ႏႈိင္းယွဥ္ရာတြင္ (၁၉၂ဝ) ခုႏွစ္တြင္ အင္ဂ်င္နီယာအေရးပိုင္ ဦးဖိုးေသာင္ တိုင္းရာတြင္ အျမင့္ (၃၁ဝ) ေပ (၇) လကၼရွိေသာ ေရႊတိဂုံဘုရားသည္ ေပေပါင္း (၃၂ဝ) ေပ ျမင့္သည္ဟု ဟာဗီ က ေဖၚျပ၍ ပရပထံုေစတီသည္ မီတာေပါင္း (၁၂ဝ) ေပေပါင္း (၃၆ဝ) ဟု ဗိုလ္မွဴးစီဒင္ဖလင္က ေဖၚျပသျဖင့္ ပရပထံုေစတီသည္  ေရႊတိဂံုထက္ (၄ဝ) ခန္႔ ပိုျမင့္သကဲ့သို႔ ေပ (၃၂၁) ျမင့္ေသာ ပဲခူးေရႊေမာေဓာထက္ (၃၉) ေပ ပိုျမင့္ေနသျဖင့္ ကမၻာေပၚမွာ ပရပထံုေစတီေတာ္သည္ အျမင့္ဆံုးဟု ဆိုရေတာ့မည္ ျဖစ္ပါသည္။ အျမင္အားျဖင့္ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္က ပိုျမင့္၍ ႀကီးသည္ဟု ထင္ရပါသည္။ အတိအက် မဆံုးျဖတ္ႏိုင္ေသးေခ်။ ႀကီးက်ယ္ျခင္းအရာဘက္တြင္ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္သည္ ျပိဳင္ဘက္ကင္း၍ အႀကီးဆံုး ျဖစ္သည္ဟု သာသနာ့မွတ္တမ္းမ်ားအရ သိရပါသည္။
တခ်ိန္က မြန္အင္ပါယာ သုဝဏၰဘုမၼိ ဆိုသည္မွာ သထံုတျမိဳ႔သာ မကပဲ ပုသိမ္မွ တရုတ္ပင္လယ္ကမ္းရွိ တံုကင္ပင္လယ္ေကြ႔အထိ ျဖစ္သည္ဟု ပညာရွိမ်ား ဆိုထားခ်က္မ်ား ရွိသျဖင့္ ပရပထံုကို သုဝဏၰဘုမၼိ ေရႊတိုင္းျပည္ဟု သထံုကို ေခၚသကဲ့သို႔ ေခၚႏိုင္ပါ၏။ ဤအဆိုကို သမိုင္းပါေမာကၡ ဆရာႀကီး ေဒါက္တာသန္းထြန္းကလည္း မြန္တို႔သြားရာ သုဝဏၰဘုမၼိပါ မြန္တို႔ေနရာ သုဝဏၰဘုမၼိ ေရႊတိုင္းျပည္ဟု ၁၉၉၅ ခုႏွစ္ထုတ္ မေဟသီမဂၢဇင္းတြင္ ေရးသားထားသည္ကို ဖတ္ရႈခဲ့ရပါသည္။
ယုတၱိ ရွိတန္ရာသည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ မြန္တို႔ဌာနီေဟာင္းသည္ သထံုသာမက ထိုင္းျပည္ဟု ယခုေခၚေနေသာ ေျမေနရာသည္ ေရွးအခါက ဒြါရဝတီျပည္ေခၚ မြန္တိုင္းျပည္ ျဖစ္ခဲ့ေၾကာင္း။ မြန္ေက်ာက္စာမ်ားႏွင့္ အႏုပညာလက္ရာ အၾကြင္းအက်န္မ်ား ခိုင္လံုစြာ ရွိသည္ဟု သုေတသန ဆရာႀကီးမ်ားက ေရးသားၾကပါသည္။
ထို႔ျပင္ စာေရးသူ (၁၉၊၁၊၂ဝ၁ဝမွ ၂၄၊ ၁၊၂ဝ၁ဝ) ေန႔အထိ ထိုင္းႏိုင္ငံဘုရားဖူးႏွင့္ ေလ့လာေရး ခရီးစဥ္မွာ ပရပထုံ၊ လင္ဖြန္း၊ အာယုဒၶယ သမိုင္းဝင္ေနရာမ်ားကို ေလ့လာခြင့္ ရရွိခဲ့ရပါသည္။ ပရပထံုႏွင့္ လင္ဖြန္းျမိဳ႔သည္ သထံုျမိဳ႔႔ႏွင့္  ဘီလင္းျမိဳ႔က ေကလာသေတာင္ေျခ အနီးအနားတဝိုက္ရွိ ေရေျမသဘာဝႏွင့္ အေတာ္အတန္ တူေနပါသည္။ ပရပထံုေစတီေတာ္ တည္ရွိသည့္ ကုန္းေတာ္ အေနအထားမွာ ေရႊေမာေဓာ ကုန္းေတာ္အျမင့္ခန္႔သာ ရွိျပီး ၄င္းေဒသတဝိုက္မွာ ေျမျပန္႔မ်ား၍ ပရပထံုေစတီကုန္းေတာ္က အျမင့္ဆံုး ျဖစ္ပါသည္။
၎ျပင္ လင္ဖြန္းျမိဳ႔ တည္ေနပံုႏွင့္ အေနအထားမွာလည္း ဘီးလင္းျမိဳ႔နယ္ ေကလာသေတာင္အနီးရွိ ဝင္ကရြာႏွင့္ ဆင္တူျပီး လင္ဖြန္းျမိဳ႔တြင္း ေစတီေတာ္မွာလည္း ဘီးလင္းျမိဳ႔နယ္၊ ဇုတ္သုတ္ (ကြာန္ဇုက္ေသာ္) က်ိဳက္ထီးေဆာင္းကဲ့သို႔ တံတိုင္းမ်ား၊ သာသနာ့ အေဆာက္အဦးမ်ားကို ဂဝံေက်ာက္မ်ားျဖင့္ ႐ုပ္ထုထားျခင္း၊  အေဆာက္အဦးမ်ားကို ဂဝံေက်ာက္ျဖင့္ တည္ေဆာက္ထားျခင္းကို အံ့ၾသစြာ ေတြ႔ရွိရပါသည္။
ႏွစ္ေပါင္း (၂၅ဝဝ) ေက်ာ္က တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့ေသာ ရန္ကုန္ျမိဳ႔ ေလးဆူဓါတ္စံု ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ႀကီးႏွင့္ နခံုပထံု (နဂရပထမ-ပထမျမိဳ႔) ေခၚ ပရပထံု (ဝရပထမ-ပထမဘုရား) ျမိဳ႔၌ တည္ထားေသာ ပရပထံုေစတီေတာ္မ်ားသည္ မြန္တို႔ဌာနီ သုဝဏၰဘုမၼိေခၚ ေရႊတိုင္းျပည္ ထဲမွာတည္ရွိေနပါသည္။
သမိုင္းဆရာႀကီးမ်ား ဆိုထားသည့္ မြန္တို႔သြားရာ သုဝဏၰဘုမၼိပါ ဆိုသကဲ့သို႔ မြန္တို႔သြားရာ မြန္တို႔ေရာက္ရွိရာ ေဒသမ်ားတြင္ ေစတီပုထိုးမ်ား တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့ၾကသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ဤအဆိုကို မြန္ဘုရင္ရာဇာဓိရာဇ္က ရခိုင္ျပည္အတြက္ ရခိုင္ဘုရင္ကို စစ္ကူတိုက္ျပီး စစ္ေအာင္ခဲ့သည့္ အထိမ္းအမွတ္ျဖင့္ သံတြဲျမိဳ႔ ဗိုလ္ကုန္းရပ္ကြက္တြင္ ရာဇာဓိရာဇ္ဘုရား တည္ထားခဲ့သည္ကို ယခုတိုင္ ဖူးျမင္ႏိုင္ပါသည္။
တဖုႆႏွင့္ ဘလိက ညီေနာင္ႏွစ္ပါးတို႔သည္ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ ဆံေတာ္ကို ပင့္ေဆာင္လာျပီး မြန္တို႔ေဒသတြင္ ဥကၠလာပမင္းႏွင့္တကြ ျပည္သူမ်ားက ေရႊတိ ဂံုေစတီကို တည္ထားကိုးကြယ္ၾကသည္။ ထို႔ျပင္ မြန္ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံ ျဖစ္သည့္ ဒြါရဝတီတိုင္းျပည္တြင္လည္း ပရပထံုေစတီေတာ္ကို တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့ၾကပါသည္။ ဤေစတီေတာ္ ႏွစ္ဆူကို အစဦးပထမ မြန္ျပည္သူမ်ား တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့၍ ဘုရားဒါယကာအရင္းလည္း ျဖစ္ၾကပါသည္။
၎ျပင္ ဤေစတီေတာ္ႏွစ္ဆူမွာ ဗုဒၶသာသနာသမိုင္းတြင္ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားျပီး  အထင္ကရ ေစတီေတာ္ႀကီးမ်ားလည္း ျဖစ္သည္။ ဤကဲ့သို႔ တည္ထားကိုးကြယ္ခြင့္ ရရွိခဲ့ၾကသည့္ ဘုရားဒါယိကာမ်ားသည္ ပုဂၢိဳလ္အမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ေသာ္ျငားလည္း ဘုရားတည္ျခင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ သတၱဝါမ်ား အက်ိဳးအတြက္ပင္ ျဖစ္ေစသည္။
ေစတီ၊ ပုထိုး၊ သာသနာ့ အေဆာက္အဦးမ်ား ဆက္လက္တည္တံ့ေနျခင္းသည္ သာသနာေတာ္ ဆက္လက္တည္တံ့ေနျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ဘုရားသာသနာေတာ္  စည္ပင္သာယာျပီး အဓြန္႔ရွည္ၾကာ တည္တံ့ေနပါက ေစတီပုထိုးမ်ားလည္း တည္တံ့ေနႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ သာသနာေတာ္သည္ အားလံုးအတြက္ သာသနာေတာ္ ျဖစ္သည္။ ထိုနည္းတူစြာ သာသနိက အေဆာက္အဦးမ်ား ဘုရား၊ ေက်ာင္း၊ ကန္၊ ေစတီ၊ ပုထိုးမ်ားသည္လည္း သတၱဝါ အားလံုးအတြက္ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ရာ ခိုလႈံရာ ေအးျငိမ္းခ်မ္းသားရာ ေနရာအစစ္အမွန္ပင္ ျဖစ္ပါေတာ့သည္။
မွတ္ခ်က္ ။ ။ (၁၈၊၆၊၂ဝ၁ဝ ေန႔တြင္ ကြယ္လြန္သြားေသာ ေဒါက္တာႏိုင္ပန္းလွ၏ သုေတသနစာတမ္းမ်ားကို ကိုးကားျပီး ၂ဝ၁ဝ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလအတြင္းက စာေရးသူ ပရပထံုေစတီေတာ္ႏွင့္ အျခားေသာ ေစတီ၊ ပုထိုးေတာ္မ်ားကို ဖူးေမွ်ာ္ျပီး ေလ့လာေတြ႔ရွိခ်က္မ်ားအေပၚ အေျခခံ၍ ေရးသားခဲ့သည့္အတြက္  ဤေဆာင္းပါးျဖင့္ ဆရာႀကီးေဒါက္တာ ႏိုင္ပန္းလွကို ဦးညြတ္ကန္ေတာ့ပါသည္။)
Short URL: http://burmese.monnews.org/?p=296

No comments:

Post a Comment