Wednesday 25 May 2011

ဗမာ့(ၿမန္မာ့) စစ္၀ါဒေအာက္မ ွလူမ်ိဳးမ်ားႏွင္ ့ဗုဒၶသာသနာ (၂)

ေ၀သာလီေခတ္ ဗမာ ရွမ္း ႏွင့္ မြန္တလိုင္း

ရခိုင္ျပည္ကို ေ၀သာလီေခတ္တြင္ ၀င္ေရာက္ တိုက္ခိုက္သူမ်ားမွာ ျမိဳမင္းႀကီး အျမတူ လက္ထက္ ပုပၸါးပုဂံျပည္ရွင္ ေရႊေမာက္ေတာ္ အမည္ရွိ ပ်ဴမင္း ျဖစ္သည္။ ပဲျဖဴမင္း သား၏ တန္ျပန္ တိုက္ခိုက္မႈ ေၾကာင့္ တပ္လန္၍ ျပန္ခ့ဲရေလသည္။ ဒုတိယအၾကိမ္ ပဲျဖဴမင္း လက္ထက္တြင္ ရွမ္းတို႔၏ တိုက္ခိုက္ျခင္းကို ခံရျပန္ေလသည္။ ရွမ္းတို႔သည္ ရခိုင္ျပည္မွ လူမ်ားစြာကို ဖမ္းဆီးေခၚေဆာင္၍ စစ္ကိုင္း အရပ္တြင္ ရြာတည္ထားခဲ့ေလသည္။ ဒြါရာ၀တီ သံတဲြျမိဳ႕ကိုလည္း မြန္တလိုင္းတို႔ သိမ္းယူေလသည္။ ပုပၸါးပုဂံျပည္ရွင္ ေစာခင္ႏွစ္ မင္းသည္ ရခိုင္ျပည္သို႔ ခ်ီလာ၍ ငတံုမင္းကို သတ္ျပီးလွ်င္ စမၸာ၀က္ျမိဳ႕ကို သိမ္းယူေလသည္။

အခန္း(၃)

ပုပၸါး ပုဂံျပည္

ပုပၸါး ပုဂံျပည္သည္ ေ၀သာလီေခတ္ ႏွင့္ အျပိဳင္ ထြန္းကားေသာ ျမိဳ႕ျပႏိုင္ငံ ျဖစ္သည္။ သမုဒရစ္ ေရႊေမာက္ေတာ္ ေစာရဟန္း ေစာခင္ႏွစ္ စေသာပ်ဴမင္းမ်ား ပုပၸါးပုဂံျပည္ကို အုပ္ခ်ဴပ္ ခဲ့ၾကသည္။ ပုဂံေခတ္ မတိုင္မွီ သေရေခတၱရာ ပ်ဴေခတ္တြင္ သုပညာနဂရဆိႏၵမင္းသည္ ဒြါရာ၀တီ သံတဲြျမိဳ႕ကို တိုက္္ခိုက္ ဖ်က္ဆီးဖူးေလသည္။ သေရေခတၱရာ ေခတ္ထက္ ပုဂံေခတ္ တြင္ ပ်ဴလူမ်ိဳးတို႔သည္ ရခိုင္ျပည္ကို ၀င္ေရာက္တိုက္ခိုက္မႈ အႀကိမ္ ပို၍မ်ားလာသည္ကို ေတြ႔ရေလသည္။ ပုဂံေခတ္တြင္ ပ်ဴ မွ ဗ်ဴမာ မွ ဗမာ ျဖစ္လာေစေသာ ယဥ္ေက်းမႈကို ထူေထာင္ ခဲ့ၾကသည္။ ဗမာလူမ်ိဳးတို႔၏ တိုးတက္မႈမွာ အေနာ္ရထာမင္း လက္ထက္ (ေအဒီ ၁၀၄၄-၁၀၇၇) တြင္ျဖစ္သည္။ အေနာ္ရထာမင္း အစပိုင္းထိ ဗမာတို႔သည္ အရည္းႀကီးရဟန္း တို႔ကို ကိုးကြယ္ခဲ့ၾကသည္။ သု၀ဏၰဘုမိၼ သထံုျပည္မွ အရွင္အာရဟံ လာေရာက္ ျပီးမွ သာလွ်င္ ဗမာလူမ်ိဳးမ်ား ဗုဒၶဘာသာ ၀င္မ်ား ျဖစ္လာၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ပုဂံတြင္ ေစတီ ပုထိုး ဇရပ္ ေက်ာင္း ကန္ ဘုရား စေသာ ပိသုကာ လက္ရာတို႔ ေပၚထြန္းခဲ့ေလသည္။ ရာဇကုမာရာဇ္ ေက်ာက္စာသည္ ပုဂံေခတ္ ဗမာလူမ်ိဳး တို႔၏ စာေပ ယဥ္ေက်းမႈ မွတ္တိုင္ တခုပင္ျဖစ္ဟု ေထာက္ျပၾကေလသည္။ ရာဇကုမာရာဇ္ ေက်ာက္စာ (ျမေစတီေက်ာက္စာ) ကို ပါဠိ ပ်ဴ မြန္ ျမမၼာ ေလးမ်ိဳးေသာ ဘာသာျဖင့္ ေရးထိုးခဲ့သည္။ ထူးျခားခ်က္မွာ ပါဠိ အသံထြက္ ကို ျမမၼာ ဘာသာျဖင့္ ေရးထိုးထားျခင္း ျဖစ္သည္။ ထို႔ျပင္ တူရြင္းေတာင္ ကဗ်ာ ျဖစ္ေသာ ေရေအးၾကည္သာ ကန္ပိုင္မာလွ်က္ တာ၀တိ ံ က နႏၵာေလာ တူစြဟုတၱာ၊ စေသာ ေလးလံုးစပ္ ကဗ်ာတို႔ ထြန္းကားရာေခတ္ ျဖစ္ေလသည္။

ပ်ဴယဥ္ေက်းမႈ

ပုဂံေခတ္ မတိုင္မွီ ပ်ဴ ယဥ္ေက်းမႈ ထြန္းကားခဲ့ေလသည္။ ဟန္လင္း ဗိသႏိုး သေရေခတၱရာ ဟူ၍ ပ်ဴ လူမ်ိဳးတို႔ ျမိဳ႕ျပ ႏိုင္ငံ ထူေထာင္၍ ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ပ်ဴ စာေပ အေရးအသားသည္ ေျမာက္ပိုင္း ျဗာဟၼီ အကၡရာ မွဆင္းသက္လာသည္။ နတ္ႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ ကို ကိုးကြယ္ၾကသည္။ ဗမာျပည္ အလယ္ပိုင္းေဒသတြင္ ပ်ဴယဥ္ေက်းမႈသည္ အဆင့္အတန္း အေတာ္အတန္ ရွိခဲ့ေပသည္။ ပ်ဴလူမ်ိဳး နည္းတူ ကမ္းယံ ႏွင့္ သက္လူမ်ိဳးတို႔မွာလည္း ကို႔ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ကို ရိွေန ႏွင့္ျပီးျဖစ္သည္။ ပ်ဴ သက္ ကမ္းယံ စေသာဤလူမ်ိဳး သံုးမ်ိဳးမွာ အေနာ္ရထာမင္းႏွင့္ က်န္စစ္သားမင္း လက္ထက္တြင္ ဗမာဟူေသာ လူမ်ိဳးသစ္ အမည္ျဖင့္ သြတ္သြင္း ခံရကာ မူလ မ်ိဳးႏြယ္ ေပ်က္ဆံုးသြားေလသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ဗမာမျဖစ္မွီ ပ်ဴလူမ်ိဳး ဘ၀မွ စ၍ ဓါးမိုးကါ နယ္ေျမခ်ဲ႕ထြင္ယင္းျဖင့္္္္္္္္္္္္္ စစ္၀ါဒကို ထူေထာင္လာခဲ့ ၾကေလသည္။

မြန္ယဥ္ေက်းမႈ

မႏူဟာမင္းႀကီး လက္ထက္ သု၀ဏၰဘုမၼိ သထံုျပည္သည္ စည္ပင္၀ေျပာမႈ အရွိဆံုး ႏိုင္ငံ တခု ျဖစ္ခဲ့သည္။ အာေသာက မင္း၏ ကိုးတိုင္း ကိုးဌာနကို သာသနာ ျပဳမႈေၾကာင့္ ဗုဒၶ ဘာသာသည္ သထံုသို႔ ေရာက္ရွိလာရာ ရိုးရာ နတ္ကိုးကြယ္မႈ ႏွင့္အတူ ဗုဒၶဘာသာကိုပါ ကိုးကြယ္လာၾကသည္။ ဗုဒၶ၀ါဒႏွင့္အတူ ပိဌကဌ္ေပမူ ၃၀ ပါရွိလာ၍ စာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈပါ တိုးတက္လာခဲ့သည္။ မြန္စာေပ၏ အေျခခံ ေရေသာက္ျမစ္မွာ ေျမာက္ပိုင္း ျဗာဟၼီ အကၡရာပင္ ျဖစ္သည္။

ပုဂံေခတ္ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ဗုဒၶဘာသာ

တေကါင္းႏွင့္ သေရေခတၱရာ ပ်က္စီးျပီးေနာက္ ဗမာအမည္ခံ ပ်ဴလူမ်ိဳးတို႔မွာ ပုဂံေခတ္ အေနာ္ရထာမင္း လက္ထက္တြင္ သာသနာထြန္းကား၍ လူမ်ိဳးပါ စုစုစည္းစည္း ရွိလာခဲ့ၾကသည္။ ပုဂံေခတ္တြင္ သာဂီ၀င္မင္းမ်ိဳးတို႔ မဟုတ္မူ၍ ပ်ဴ သက္ ကမ္းယံ တို႔ေရာကာ ပထမ ဗမာႏိုင္ငံကို ထူေထာင္ခဲ့ၾကသည္။ အေနာ္ရထာမင္း၏ စည္းရုံးေရးမွာ ဗုဒၶဘာသာကို ေရွ႕တန္းတင္၍ ေနာက္မွ စစ္၀ါဒကို ဖန္တီးေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္လွ်င္ အိမ္နီး နားျခင္း ႏိုင္ငံတို႔ကို တိုက္ခိုက္ျခင္း ျဖစ္ေလသည္။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မင္းတပါးသည္ ႏိုင္ငံတခုကို မတရား က်ဴးေက်ာ္ ရန္စ တိုက္ခိုက္ျခင္း မျပဳလုပ္ရန္ ဗုဒၶ၏ အနိမ့္ဆုံး ပဥၥသီ ငါးပါးျဖင့္ တားျမစ္ ထိမ္းခ်ဳပ္ ထားေလသည္။ အေနာ္ရထာမင္းသည္ ဗုဒၶဘာသာကို အေရခ်ံဳ၍ သု၀ဏၰဘုမၼိ သထံု ျပည္ကို တိုက္ခိုက္ သိမ္းယူျပီးလွ်င္ မႏူဟာမင္းႏွင့္ တကြ သားမယားပါမက်န္ ယူေဆာင္လွ်က္ မႏူဟာမင္းကို ဘုရားကၽႊန္ ျပဳကါ သထံုျမိဳ႕ကိုလည္း ေျမလွန္ ဖ်က္ဆီးပစ္ခဲ့ ေလသည္။ အေနာ္ရထာမင္း လက္ထက္ ပုဂံေခတ္ လူစြမ္းေကါင္း ႏွစ္ဦးျဖစ္ေသာ ဗ်တ္၀ိႏွင့္ ဗ်တၱ ညီအကို သည္ တရုပ္ျပည္မွ ဘုရားစြယ္ေတာ္ကို ခိုးယူခဲ့သျဖင့္ တရုပ္တို႔၏ လက္စားေျခ တိုက္ခိုက္ျခင္း ကိုခံရ၍ ေနာက္ဆံုး၌ ပုဂံျပည္ ပ်က္စီးရေလသည္။ ထိုမတိုင္မွီ အေနာ္ရထာ မင္းသည္ စစ္သည္ တသိန္းေက်ာ္ႏွင့္ ရခိုင္ျပည္ကို ခ်ီလာ၍ မဟာျမတ္မုနိဘုရားကို ေတာင္းဖူး ေလသည္။ ရခိုင္၏ စစ္အင္အားေၾကာင့္ စစ္မျပိဳင္၀့ံဘဲ သင္းၾကစ္ေတာ္ပြား တဆူကိုယူ၍ ရခိုင္ သကၠရာဇ္ ၃၇၆ ခုႏွစ္တြင္ ျပန္သြားေလသည္။ ဗမာရာဇ၀င္၌မူ သင္းၾကစ္ေတာ္ကို သီဟိုမွ ရခဲ့သည္ဟု ဆိုသည္။ ဗမာလူမ်ိဳးတို႔၏ ကိုပိုင္စာသည္ ပ်ဳစာသာျဖစ္၍ ယေန႔ အသံုးျပဳ ေရးသားေန ၾကေသာ မရမာ (ျမန္မာ) စာကို မြန္တို႔ထံမွ တဆင့္ ဆင္းသက္လာ ေၾကာင္းကို ဗမာ ပညာရွင္မ်ား အေထာက္အထား အမ်ိဳးမ်ိဳး ျပၾကဆဲ ျဖစ္သည္။

အရိႏၵမာလွံ

ပုဂံေခတ္တြင္ အရိႏၵမာလွံကို ကိုင္ေသာမင္းမွာ အေနာ္ရထာမင္းျဖစ္သည္။ ပဲခူးကို ဂၽႊမ္းစစ္သည္(ယိုးဒယား)တို႔ ၀င္ေရာက္ တိုက္ခိုက္သျဖင့္ ဥသာပဲခူးမင္းသည္ အေနာ္ရထာမင္း ထံ စစ္ကူေတာင္း၍ တိုက္ေလရာ ဂၽႊမ္းတို႔ကို ေအာင္ႏိုင္ေလသည္။ ပဲခူးမင္းသည္ သမီးေတာ္ မဏိရတနာခင္ဦးကို အေနာ္ရထာမင္းထံ ဆက္သေလသည္။ ပဲခူးမွပုဂံသို႔ အသြားလမ္းတြင္ မင္းဘ႑ာ ခင္ဦးႏွင့္ က်န္စစ္သားသည္ ခ်စ္ႀကိဳက္ေမွာက္မွားသျဖင့္ အေနာ္ရထာမင္းသည္ က်န္စစ္သားကို ႀကိဳးႏွင့္ ခ်ီေႏွာင္ကာ အရိႏၵမာလွံျဖင့္ ထိုးသတ္ေလသည္။ ခ်ည္ထားေသာ ႀကိဳးကိုထိ၍ ႀကိဳးျပတ္ခါ က်န္စစ္သား ထြက္ေျပးေလသည္။ ထိုအခ်ိန္မွစ၍ အရိႏၵမာလွံကို ဗမာမင္း အဆက္ဆက္တို႔ အသံုးျပဳသည္ကို မေတြ႔ရေတာ့ေပ။

အရိႏၵမာလွံစႀကၤာ

ပထမ ဓည၀တီျမိဳ႕တည္ မာရယုမင္း(ဘီစီ ၃၃၂၅-၃၂၆၃)သည္ သိၾကားမင္း ေပးဆက္ေသာ အရိႏၵမာ လွံစႀကၤာကို ရေလသည္။ အရိႏၵမာလွံစႀကၤာ၏ အရိုးကါးေရႊ အရွည္ သံုးေတာင္ အသြားစိန္ အရွည္သံုးမိုက္ မိုးႀကိဳး လက္ေကါက္ ငါးေျခ ၀တ္လွ်က္ပါ၏။ အေခြး လည္းမိုးႀကိဳး ေအာက္ေမ့ပြင့္ကါး အနီ ေအာက္ခံကေတာ့ကါး ပတၱျမား ျဖစ္ေလသည္။ စုစု ေပါင္း အရွည္ သံုးေတာင္ သံုးမိုက္ ရွိ၏။ ထိုလွံ၏ အစြမ္းမွာ အလိုရွိ၍ ေစလွ်င္ နန္းရင္ ျပင္တြင္ က်၏။ ရွင္ဘုရင္ ကိုတိုင္ ေကာက္ယူမွရ၏။ အမ်က္ရွိ၍ လႊတ္လွ်င္ ရွင္ဘုရင္ ဦးေခါင္းကို စူးေလသည္။ မာရယုမင္းမွစ၍ ရခိုင္ျပည္ကို အစိုးရေသာ မင္းေကါင္းမင္းျမတ္ တို႔မွာ အရိႏၵမာ လွံစႀကၤာ ကိုရၾကသည္ခ်ည္း ျဖစ္ေလသည္။

ပုဂံေခတ္ပညာရွိ

တေန႔တ၌ ပုဂံျပည္သို႔ တရုပ္ဘုရင္ ဥတဥ္ဘြားသည္ သံေစလွာ၏။ ပုဂံသည္ ဗုဒၶဘာသာျပည္ ျဖစ္သည္ ႏွင့္အညီ ပညာရွိ သုခမိန္မ်ား ရွိၾကလိမၼည္။ ငါ၏ ပညာရွိ အေမးကို ေျဖႏိုင္က လက္ေဆာင္ ပ႑ာဆက္၍ ျပန္လာေစ အေမးပုစၧာကို မေျဖႏိုင္က သိမ္းယူေစ ဟု စာသ၀ဏ္ ေစလွာ၏။ ပုဂံသားတို႔မွာ တရုပ္စစ္တပ္ကို ေၾကာက္ရသည္က တေၾကာင္း ပညာရွိ သုခမိန္ မရွိသည္က တေၾကာင္းတို႔ေၾကာင့္ ပူပင္ေသာက ေရာက္ၾကရသည္။ တရုပ္ပညာရွိႏွင့္ စကားအေမး အေျဖ ျပဳႏိုင္ေသာသူကို ေမာင္းခတ္၍ ရွာေလရာ ထန္းတက္သမား တေယာက္ ကိုရ ေလသည္။ ထိုထန္းတက္သမား ထန္းရည္မူးကို သံတမန္အ၀တ္ တုရင္ကို ၀တ္ေစလွ်က္ တရုပ္ ပညာရွိႏွင့္ ေတြ႔ေလသည္။ တရုပ္ပညာရွိက ပထမ လက္ငါးေခ်ာင္း ေထာင္ျပ၏။ ပုဂံသားက လက္ဆယ္ေခ်ာင္းေထာင္ျပ၏။ ဒုတိယ တရုပ္ပညာရွိက လက္၀ါးေထာင္ျပ၏။ ပုဂံသားက လက္၀ါးေရာ ေျခဖ၀ါးပါ ေထာင္ျပ၏။ တတိယ တရုပ္ ပညာရွိက ရင္ဘတ္ကို လက္၀ါးႏွင့္ ပုတ္ျပ၏။ ပုဂံသားက ရင္ဘတ္ေရာ ေၾကာကုန္းပါ ပုတ္ျပ၏။ သံုးခုေသာ အေၾကာင္းအရာကို အေမးအေျဖ ျပဳျပီးေနာက္ တရုပ္ပညာရွိက ပုဂံသားအား ေတာ္ပါေပသည္ ပုဂံသည္ ငယ္ပင္ငယ္ျငားေသာ္လည္း သာသနာစဥ္ပင္၍ ပညာရွိသုုခမိန္ သူေကာင္းသူမြန္ တို႔ရွိပါေပသည္ ငါတို႔ စစ္ျပဳရန္ မသင့္ဟုဆို၍ လက္ေဆာင္ပ႑ာဆက္ကါ ျပန္သြားေလသည္။ တရုပ္ျပည္သို႔ ေရာက္၍ အစီရင္ခံသည္မွာ ကၽြႏ္ုပ္လက္ငါးေခ်ာင္း ေထာင္ျပသည့္ အလိုမွာ ပုဂံသားတို႔ ငါးပါးသီလ ရွိပါ၏ေလာ ဟုေမးပါသည္။ ပုဂံသား ပညာရွိက လက္ဆယ္ေခ်ာင္း ေထာင္ျပသည့္ အလိုမွာ ငါးပါးမက ဆယ္ပါး သီလပင္ရွိပါသည္ ဟု ေျဖပါသည္။ ဒုတိယ လက္၀ါး ေထာင္ျပသည့္ အလိုမွာ သင္တို႔ကို အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ မင္းသည္ သင္တို႔ အေပၚ လက္၀ါး ကဲ့သို႔ ေမွာက္ခ်ည္ လွန္ခ်ည္လုပ္၍ သင္တို႔ကို အုပ္ခ်ဳပ္သေလာ ဟုေမးပါသည္။ ပုဂံသား ပညာရွိက လက္၀ါးေရာ ေျခဖ၀ါးပါ ေထာင္ျပသည့္ အလိုမွာ ငါတို႔ ရွင္ဘုရင္သည္ တိုင္းသူ ျပည္သား တို႔ အေပၚ၌ လက္၀ါးကဲ့သို႔ ေမွာက္ခ်ည္ လွန္ခ်ည္ မက်င့္ ေျခဖ၀ါးကဲ့သို႔ မေမွာက္ မလွန္ တသမတ္တည္း က်င့္ႀကံအုပ္ခ်ဳပ္၏ ဟုေျဖပါသည္။ တတိယ ရင္ဘတ္ကို လက္၀ါးႏွင့္ ပုတ္ျပသည့္ အလိုမွာ သင္တို႔ ရွင္ဘုသည္ ရင္သားျဖစ္ေသာ ကိုယ့္အမ်ိဳးအႏြယ္ ကိုသာလွ်င္ ခ်စ္ခင္စံုမက္ ဘက္လိုက္၍ အုပ္ခ်ဳပ္သေလာ ဟုေမးပါသည္ ပုဂံသား ပညာရွိက ရင္ဘတ္ေရာ ေၾကာကုန္းပါ ပုတ္ျပသည့္ အလိုမွာ ငါတို႔ရွင္ဘုရင္သည္ တိုင္းသူ ျပည္သား လူအမ်ားတို႔ အေပၚ၌ ေၾကာသားရင္သား မခြဲျခားဘဲ အုပ္ခ်ဳပ္သည္ ဟုေျဖပါသည္။ ပုဂံကို စစ္ျပဳရန္ မသင့္ ေသးပါဟု ဘုရင္ဥတဥ္ဘြားထံ အစီရင္ခံေလသည္။
ပုဂံသားတို႔မွာ လက္ေဆာင္ ပ႑ာလည္းရ တရုပ္စစ္တပ္ႀကီးလည္း ျပန္သြား သျဖင့္ ၀မ္းေျမာက္ ၀မ္းသာ ရွိၾကေလသည္။ ဘုရင္သည္ ထန္းရည္သၼား အားေခၚ၍ ဆုလပ္ေပးျပီး လွ်င္ အေမးအေျဖ အသို႔နည္း ဟုေမးေလသည္။ ထိုထန္းရည္သမားက တေန႔ ျမဴငါးအိုး ေသာက္ႏိုင္ သလားလို႔ တရုပ္ႀကီးက လက္ငါးေခ်ာင္း ေထာင္ျပတယ္၊ က်ဳပ္က တေန႔ ငါးအိုးမက ျမဴဆယ္အိုး ေသာက္ႏိုင္တယ္လို႔ လက္ဆယ္ေခ်ာင္း ေထာင္ျပတယ္ တခါ လက္၀ါး ေထာင္ျပဒါက ထန္းပင္ေပၚကို လက္ခ်ည္း တက္တာလားလို႔ တရုပ္ႀကီးကေမးတယ္ က်ဳပ္က ထန္းပင္ေပၚ ကို လက္၀ါးေရာ ေျခဖ၀ါးပါ အသုံးျပဳျပီး တက္မွရတယ္ လို႔လက္၀ါးေရာ ေျခဖ၀ါး ပါေထာင္ျပတယ္၊တတိယ တရုပ္ၾကီးက ရင္ဘတ္ကိုပုတ္ျပဒါက ထန္းရည္လဲေသာက္ ထန္းပင္ ေပၚလဲတက္ဆိုရင္ ရင္ဘတ္မပူဘူးလားလို႔ ရင္ဘတ္ကို ပုတ္ျပတယ္၊ က်ဳပ္ကလဲ ရင္ဘတ္ေရာ ေၾကာကုန္းပါ ပူတယ္လို႔ေၾကာပါရင္ပါ ပုတ္ျပတယ္ သူလဲက်ေနာ့လို ထန္းရည္သမား ျဖစ္ပါ လိမၼည္ ဟုဆိုေလသည္။ ေနာက္ဆံုး၌ ပုဂံသား အားလံုး သက္ျပင္း ခ်ၾကေလေတာ့သည္။

ပညာရွိ

ပညာ။ ။ပညာဆိုသည္မွာ ၀ိဇၨာ သိပၸံ အတတ္ကို ဆိုသည္။
ပညာတတ္(စာတတ္)။ ။အတတ္ပညာကို မိမိ ကိုယ္က်ိဳး အတြက္ အသံုးျပဳသူကို ေခၚသည္။
ပညာရွင္။ ။မိမိတတ္ေသာ ပညာကို လူတစု တဂိုဏ္း တဖြဲ႔ တဘာသာ လူမ်ိဳးတမ်ိဳး အတြက္ အသံုးခ် သူကို ပညာရွင္ဟု ေခၚသည္။
ပညာရွိ။ ။အတတ္မ်ိဳးစံု တတ္၍ ဘာသာ လူမ်ိဳးမေရြး လူအားလံုးအတြက္ အတတ္ပညာကို ညီမွ်စြာ ျငိမ္းခ်မ္းစြာ အသံုးခ်သူကို ပညာရွိ ဟုေခၚသည္။ ပညာသည္ ေရႏွင့္တူ၏။ ပညာတတ္သည္ ေရခြက္ႏွင့္တူ၏။ ပညာရွင္သည္ ေရအိုးႏွင့္တူ၏။ ပညာရွိ သုခမိန္သည္ စိမ့္စမ္း ေရတြင္းႏွင့္ တူ၏။
၀ိေသသ ။ ။ပညာတတ္(စာတတ္) သည္ မိမိဘ၀ကို ျပဳျပင္တတ္ ဖ်က္ဆီးတတ္၏။ ပညာရွင္သည္ လူမ်ားစြာကို ကယ္တင္တတ္ ဖ်က္ဆီးတတ္၏။ ပညာရွိ သုခမိန္သည္ လူအား လံုးကို ေအးခ်မ္း ေစတတ္၏။

ဗမာပညာရွိႏွင့္နယ္ခ်ဲ႕မႈ

တေကါင္းေခတ္မွ သကၠရာဇ္ ၂၀၀၀ အထိ ဗမာျပည္၌ ပညာရွိ ရွိမရွိ ဆိုသည္ကို ေလ့လာ ၾကည့္သင့္ေလသည္။ ငါပညာရွိ ဆိုရံုႏွင့္ မျပီး ဗုဒၶဘာသာ ႏိုင္ငံသည္ ဗုဒၶ တရား၏ က်င့္၀တ္မွ ဆံုးျဖတ္ေသာ ထိုက္တန္သည့္ ပညာရွိ ျဖစ္ရန္ လိုအပ္ေလသည္။ ပညာရွိ ရွိေသာ တိုင္းျပည္သည္ အထူး တည္ျငိမ္ ေအးခ်မ္း၏။ ဗမာလူမ်ိဳး တို႔သည္ ဗုဒၶဘာသာ ၀င္မ်ား ျဖစ္ၾကသည့္ အတိုင္း ငါးပါးသီလကို ေစာင့္ထိမ္းပါက သူတပါးႏိုင္ငံ သူတပါးလူမ်ိဳးတို႔ကို ရန္စ က်ဴးေက်ာ္ တိုက္ခိုက္ သိမ္းပိုက္ ကၽႊန္ျပဳရန္ မသင့္ေပ။
ဗုဒၶဘုရားရွင္ လက္ထက္ ၀ိဌဌဴပမင္းသတ္၍ သာဂီ၀င္မင္းမ်ိဳးတို႔ မ်ိဳးျပဳန္းရ သည္ကို စာနာ ေထာက္ထား၍ ေနာက္ေနာင္ ဤသို႔ အျဖစ္အပ်က္မ်ား မေပၚေပါက္ေစရန္ အတုယူသင့္သည္။ အျပစ္လုပ္ေသာ္လည္း ဒါနရွိက လြတ္သည္။ ကုသိုလ္တပဲ ငရဲ တပိသာ။ ဟူ၍ ဗမာပညာရွိ သုခမိန္တို႔သည္ ဗမာအာဏါရွင္တို႔ကို အတုယူၾကရန္ ညႊန္ျပေသာ သာသ နာျပဳ မင္းတပါးရွိ၏။ ထိုမင္းကား ေမာရိယ အင္ပါယာအရွင္ အာေသာကမင္း တည္း။ အာေသာကမင္းသည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မျဖစ္မွီ ဘုရားပြင့္ရာ ေဗာဓိညာင္ပင္ကို စစ္တပ္ႏွင့္ သြား၍ ခုတ္ျဖတ္ မီးရိႈ႕ ယစ္ပူေဇာ္ ပစ္ေလသည္။ ျပန္၍ ေပါက္သည္ကို မိဖုရား မငယ္သည္ အာေသာမင္း ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ျဖစ္ျပီးေနာက္ ထိုေဗာဓိေညာင္ပင္ကို ဘုရင္သြား၍ ပူေဇာ္ သည္ကို မနာလို၍ တဖန္ ခုတ္လွဲ ဖ်က္ဆီးျပန္၏။ ထို႔ျပင္ အာေသာကမင္း လက္ထက္ ရဟႏၱာ အပါး သံုးဆယ္ကို အမတ္တို႔ သတ္ရာတြင္ မသိသလို မျမင္သလို ေနခဲ့၏။ အာေသာကမင္း သည္ ဤကဲ့သို႔ အျပစ္ႀကီးမ်ားေၾကာင့္ ငရဲက်မည္ကို စိုးရိမ္ေၾကာက္လန္႔၍ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ျဖစ္လာေသာ သူ ျဖစ္၏။ အမ်ိဳးအႏြယ္ တခုလံုး ဗုဒၶဘာသာကို ယံုၾကဥ္ျခင္း မရွိသည္ကို အာေသာကမင္း နတ္ရႊာ လြန္ျပီးေနာက္ ဗုဒၶဘာသာ ကြယ္ေပ်ာက္ျခင္းကို ေထာက္ရႈ၍ သိႏိုင္ၾကပါသည္။
ဗုဒၶဘာသာကို သက္၀င္ ယံုၾကည္၍ ငါးပါးသီလကို အျမဲ လက္ကိုင္ထားေသာ လူ လူမ်ိဳး ႏိုင္ငံ တို႔မွာ တျခားႏိုင္ငံ တခုခုကို က်ဴးေက်ာ္ ရန္စျခင္းမရွိ၊ သိမ္းပိုက္ျခင္းမရွိ၊ ခုခံ တိုက္ခိုက္ ျခင္းသာရွိ၏။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ဗုဒၶ၏တရားေတာ္အရ အနိမ့္ဆံုး ငါးပါး သီလႏွင့္ တားျမစ္ထား၍ ျဖစ္ေလသည္။
ကံရာဇာငယ္အစ သီေပါမင္း အဆံုး အာဏါရ ဗမာမင္း အဆက္ဆက္သည္၄င္း အဂၤလိပ္ထံမွ လြပ္လပ္ေရးရ အျပီး ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ဦးႏု ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေန၀င္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေစာေမာင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ခင္ညြန္႔ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးသန္းေရႊ တို႔၏ ေခတ္အဆက္ဆက္တြင္လည္း ဗုဒၶဘာသာကို ကိုယ္က်ိဳးအတြက္ အသံုးခ်ၾကေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဗမာတို႔ရပ္တည္ရာ ပင္မ ေဒသ တေကါင္း ပုဂံ မွ ယေန႔နယ္နိမိတ္ထိ နယ္ေျမခ်ဲ႕ထြင္ ရပ္တည္ လာႏိုင္ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ အခ်ဳပ္ဆိုရေသာ္ ဗမာဟူေသာ လူမ်ိဳးသည္ မိုးေခါင္ေရရွား ရပ္၀ွမ္း ေဒသျဖစ္ေသာ စတုရန္းမိုင္ ၂၀၀ ရာေက်ာ္မွ စတုရန္းမိုင္ ၂၆၀၀၀၀ ေက်ာ္ထိ နယ္ခ်ဲ႕ယူခဲ့ၾကေသာ လူမ်ိဳးျဖစ္ေၾကာင္း သမိုင္းတြင္ ေတြ႕ၾကရမည္ ျဖစ္သည္။
ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မဟုတ္ေသာ ႏိုင္ငံတခုသည္ တပါးႏိုင္ငံ တခုခုကို ၀င္ေရာက္ တိုက္ခိုက္ သိမ္းပိုက္ျခင္းမွာ ထိုလူမ်ိဳး၏ ႏိုင္ငံေရး ဘာသာေရး လူမႈေရး စီးပြားေရး စသည္ တို႔ႏွင့္သာ သက္ဆိုင္ေလသည္။ ဗုဒၶဘာသာႏိုင္ငံ တခုက အိမ္နီးနားခ်င္း ဗုဒၶဘာသာ ႏိုင္ငံ တခုခုကို ၀င္ေရာက္ တိုက္ခိုက္ သိမ္းပိုက္၍ ေစတီယဂၤဏ ပစၥည္းမ်ားကို မတရား လုယူ ဖ်က္ဆီး ယူေဆာင္သည္မွာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ဟုတ္မဟုတ္ ဗုဒၶဘာသာကို ဘန္းျပ၍ ကိုက်ိဳး အတြက္ အသံုးခ် မခ် ဆိုသည္ကို ဗမာ့သမိုင္း၌ အထင္အရွား ေတြ႕ျမင္ရမည္ ျဖစ္သည္။
ပုဂံေခတ္မွစ၍ ဗမာတို႔သည္ တရုပ္ျပည္ ယိုးဒယားျပည္ ရွမ္းျပည္ မြန္ျပည္ ရခိုင္ျပည္ အိႏၵိယျပည္ တို႔ကို အဖန္ဖန္ ရန္စ က်ဴးေက်ာ္ေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ အဘယ္ ေၾကာင့္နည္း ပညာရွိ မရွိ၍ ျဖစ္ပါသည္။ ပညာရွိ မရွိေသာ တိုင္းျပည္သည္ မ်က္စိ တဖက္သာ ရွိေသာသူႏွင့္ တူသည္ ဟူေသာ ဥပမာအတိုင္း ရဟန္း ပုဏၰား မူး မတ္ တို႔မွာ မင္းလိုလိုက္ မင္းႀကိဳက္သာ ျဖစ္၍ ပညာရွိတို႔ မထြန္းကားျခင္း ျဖစ္ေလသည္။ ပညာရွိကို မေျမွာက္စားေသာ ပညာရွိကို လက္မခံေသာ ဗမာအာဏာရွင္ တို႔၏ စစ္၀ါဒေၾကာင့္ မွားသည္မွန္သည္ကို ခဲြျခား မသိႏိုင္ဘဲ လူမ်ိဳး၏ အတၱမာနေၾကာင့္ ေလာဘေဇာတက္၍ နယ္ခ်ဲ႕ျခင္း ျဖစ္ေလသည္။

2 comments:

  1. ရခိုင္မင္းေတြ အရိႏၵမာ လွံအေၾကာင္းဘယ္က်မ္းႏွင့္သက္ေသျပမတုန္း
    ေၾကးသြန္းျခင္းအတတ္ ဘုရားပြင့္ကာစ မထင္ရွား မလိမၼာခင္ မဟာျမတ္မုနိ အားထုသည္ဆိုေသာ သက္ေသမရွိအေထာက္အထား အာေသာကမင္းလက္ထက္အေစာဆံုး ရုပ္ပြါးေတာ္ ဟု ေက်ာက္ဆင္းတုမွ်ရွိလ်က္ ရခိုင္သြန္းေသာေၾကးဆင္းတုအား ႏိုင္ငံတကာပညာရွင္မ်ားဘာေၾကာင့္လ်စ္လ်ဴရႈရသလည္းဆိုတာႏွင့္ ပိဋကတ္သံုးပံု ႏွင့္အတၴဳတ္ပတၲိ အားလံုးမွာျမတ္စြာဘုရားရခိုင္ၾကြတာ ဘာလို႔ရွာမရလည္း ခင္ဗ်ားေလ့လာထားတဲ့သမိုင္းကေသခ်ာလို႔လား

    ReplyDelete