Tuesday 24 May 2011

ဗမာ့(ၿမန္မာ့) စစ္၀ါဒေအာက္မ ွလူမ်ိဳးမ်ားႏွင္ ့ဗုဒၶသာသနာ (၁)

လူမ်ိဳးတမ်ိဳးကို တျခားလူမ်ိဳးတမ်ိဳးက အျပစ္တင္ ေ၀ဖန္ေ႐းသားျခင္း မလုပ္အပ္ေပ။ ထိုထက္ အတူတကြ ေနထိုင္ၾကေသာအခါ တဦးကိုတဦး အျပစ္အနာရွာ၍ အားနဲခ်က္ကို ေ၀ဖန္ျခင္းမွာ သာ၍မလုပ္အပ္ေပ။ ေဒါသသင့္ေသာ ဤစာကို အဘယ္ေႂကင့္ ေ႐း႐သနည္း ဟူမူ ဗမာတို႔က တိုင္း႐င္းသား ညီအကိုေတြပါဟု သတ္မွတ္ခံရေသာ လူမ်ိဳးတို႔မွာ ဗမာႏွင့္ ပူးေပါင္းျခင္း အားျဖင့္ အျမတ္မ႐ သည္သာမက အရင္းပါ ျပဳတ္႐မည့္ အေျခသို႔ ဆိုက္သည့္ လူမ်ိဳးက ဆိုက္ေနၾက ေလျပီ။ လက္နက္ကိုင္ လမ္းစဥ္ ျဖင့္လည္း နယ္ေျမကို ထိမ္းမထားႏိုင္ ႏိုင္ငံေ႐း အ႐လည္း စစ္မွန္ေသာ ေစ့စပ္ ေဆြးေႏြးေ႐းကို မလုပ္ႏိုင္ ပတ္၀န္းက်င္ ႏိုင္ငံမ်ားက လည္း အာဏာရ လူတန္းစားႏွင့္ အလိုတူ အလိုပါ ကိုယ္က်ိဳး႐ွာ စီးပြားေ႐း စစ္ေ႐း ႏိုင္ငံေရး ေပၚလစီ မ်ားကို ခ်မွတ္ က်င့္သံုး လာၾကေသာ အခါ အေ႐ခြံထူ ႏိုင္ငံေရး သမား မ်ားမွအပ အမ်ိဳးသား သစၥာေဖါက္ ေအာက္က်ဳ႕ခံ ႏိုင္ငံေ႐း အုပ္စုမွာ ဗမာအာဏာရွင္ တို႔ႏွင့္ေပါင္းျပီး ကိုယ့္လူမ်ိဳးကို ကိုယ္ ႏွိပ္စက္ကလူ ျပဳၾကျပန္ေလသည္။ ထိုထက္မက ကိုယ့္ အမ်ိဳးသား၏ ဘာသာေ႐း လူမႈေ႐း ႏိုင္ငံေရး ယဥ္ေက်းမႈ အႏုပညာ တို႔ကို နည္းေပးလမ္းျပ ျပဳကာ အၾကံေပး ဖ်က္ဆီး၍ အာဏာရွင္ တို႔အလိုက် နည္းေပးလမ္းျပ ျပဳလုပ္ၾက ေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အမွန္တရားတို႔ ကြယ္ေပ်ာက္၍ ဗမာ အာဏာ႐ွင္တို႔၏ လိမ္ညာမႈ ေအာက္တြင္ နစ္မြန္း ေ႐ာေထြး ယွက္တင္ ျဖစ္မည္ကို စိုး၍၄င္း ဗမာတို႔၏ လိမ္ညာလြန္းေသာ ၀ါဒသည္ တေန႔အမွန္ ျဖစ္သြား မည္ကို စိုးရိမ္၍၄င္း ႐ွမ္းသည္႐ွမ္း ႐ခိုင္သည္႐ခိုင္ ဗမာသည္ ဗမာသာ ျဖစ္သင့္ျပီး သူ႔ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္သူ ႐န္မျဖစ္ ခိုက္မျဖစ္ တဦးကိုတဦး စိတ္မနာ ၾက႐ေလ႐န္ အတတ္ႏိုင္ဆံုး အျဖစ္မွန္မ်ားကို ျပည္သူအမ်ား သိေစလို၍ ေ႐းသား႐ျခင္းျဖစ္သည္။

ဗမာ၏ႏိုင္ငံေ႐းပ႐ိယာယ္

၁၉၄၈ ခု လြပ္လပ္ ေ႐းမ႐မွီက ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ စည္းလုံးမႈ ေအာက္တြင္ တိုင္း႐င္းသား ေခါင္းေဆာင္မ်ား စုစည္း ညီညြတ္လ်က္ ဗမာ တက်ပ္ ႐ွမ္း တက်ပ္ မူျဖင့္ ေအးအတူ ပူအမွ် တစုတ၀န္းတည္း ေနထိုင္ၾက႐န္ သေဘာတူညီ ခဲ့ၾကသည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ က်ဆံုးျပီးေနာက္ ဦးႏု ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ျဖစ္လာ ေသာအခါ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႏွင့္ တိုင္းရင္းသား ေခါင္းေဆာင္ မ်ား ခ်ဳပ္ဆိုထားေသာ ပင္လံု သေဘာတူညီခ်က္ စာခ်ဳပ္ကို စကၠဴစုတ္သဖြယ္ သေဘာထား ကါ ဗမာတေယာက္ႏွင့္ တိုင္းရင္းသားတို႔၏ ခ်ဳပ္ဆို ရရွိခဲ့ေသာ သေဘာတူ ညီခ်က္သည္ ေနာက္တေယာက္ ဗမာအာဏာ ရလာေသာအခါ အလိုအေလွ်ာက္ ပ်က္ပ်ယ္ သြားခဲ့ေလ သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဦးႏုသည္ တိုင္းရင္းသား ေခါင္းေဆာင္တို႔ကို အစိုးရ၏ အေရးပါေသာ ေနရာမ်ားမွ စနစ္တက် ဖယ္ရွားပစ္ခဲ့ေလသည္။ တိုင္းရင္းသား ေခါင္းေဆာင္တို႔က ဖက္ဒရယ္ စနစ္ကို က်င့္သံုးရန္ ေျပာလာေသာ အခါ ဦးႏုသည္ ျပည္ေထာင္စု အာဏာကို ပါးနပ္စြာ ဦးေန၀င္း အားအပ္၍ ျပည္ပကို ထြက္ခြာျပီး ေနာက္မွလည္း တိုင္းရင္းသားတို႔ အေပၚ သပ္ခ်ိဳ ေသြးခဲြ အက်ပ္ကိုင္ မက္လံုးေပး စသည့္ နည္းမ်ိဳးစံုႏွင့္ ဖ်က္ဆီးခဲ့ေလသည္။ အိႏၵိယ ႏိုင္ငံေရာက္ ဦးႏုသည္ ဦးသုမနေခၚ သီရိ(ေခါင္းခ်ဳပ္ဘုန္းႀကီး)ကို ရူပီးေငြ သံုးသိန္းေပး၍ ဘဂၤလားေဒသ ေတာင္တန္းနယ္တြင္ ရခိုင္ေတာ္လွန္ေရး သမားမ်ား မခိုကပ္ ႏိုင္ေအာင္ မရမာ ႏွင့္ ရခိုင္ သည္လူမ်ိဳး ႏွစ္မ်ိဳးျဖစ္သည္။ မရမာသည္ ျမန္မာျဖစ္၍ ပဲခူးမွလာသည္။ ျမန္မာသည္ ဗမာျဖစ္သည္။ ရခိုင္သည္ ရခိုင္သာျဖစ္၍ မ႐မာသည္ ျမန္မာ ဗမာျဖစ္ျပီး ဘုရင့္ေနာင္ မ်ိဳးႏြယ္မွ ဆင္းသက္လာသည္ဟူ၍ ေသြးခဲြသည့္ အစီအစဥ္ကို စနစ္တက် လုပ္ေဆာင္ ခဲ့ေလသည္။ ထို႔ေႀကာင့္ ရခိုင္ႏွင့္မရမာ လူမ်ိဳးႏွစ္မ်ိဳး ကဲြကါ ရခိုင္ လူ႔အဖဲြ႔ အစည္း၏ စည္းလံုးမႈကို မတည္ေဆာက္ႏိုင္ဘဲ အျငင္းပြားမႈ အမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ေနၾက ရသည္မွာ သာဓက တခုပင္ ျဖစ္ပါသည္။
ဗမာျပည္လြပ္လပ္ေရးဇာတာ

၁၉၄၈ ခု ဇႏၷ၀ါရီလ ၄ ရက္ တနဂၤေႏြေန႔ အာရုဏ္တက္ ၄ နာရီ ၂၀ မိနစ္ အခ်ိန္ တြင္ယူထားေသာ ဗမာျပည္ လြပ္လပ္ေရးဇာတာ

၁။ တနဂၤေႏြျဂိဳလ္ ဓႏုရာသီ ၁၉ အံသာ ၂၆ လိတၱာ
၂။ တနလၤာျဂိဳလ္ (စန္း) ကန္ရာသီ ၂၄ အံသာ ၅၀ လိတၱာ
၃။ အဂၤါျဂိဳလ္ သိန္ရာသီ ၁၄ အံသာ ၂၇ လိတၱာ
၄။ ဗုဒၶဟူးျဂိဳလ္ ဓႏုရာသီ ၁၉ အံသာ ၃၈ လိတၱာ
၅။ ၾကာသပေတးျဂိဳလ္ ျဗိစၧာရာသီ ၂၂ အံသာ ၄၅ လိတၱာ
၆။ ေသာံၾကာျဂိဳလ္ မဂါရရာသီ ၁၉ အံသာ ၃၀ လိတၱာ
၇။ စေနျဂိဳလ္ ၾကဌ္ရာသီ ၂၈ အံသာ ၄၇ လိတၱာ
၈။ ရာဟုျဂိဳလ္ မိသရာသီ ၂၇ အံသာ ၃၇ လိတၱာ
၉။ ကိတ္ျဂိဳလ္ တူရာသီ ၂၇ အံသာ ၃၇ လိတၱာ
၁၀။ လဂၤ ျဗိစၧာရာသီ ၁၇ အံသာ ၄၁ လိတၱာ
ဤဇာတာအရ ဦးႏုသည္ ဗမာတို႔ အျမဲတမ္း အာဏာရရွိရန္ ဖန္တီးထားခဲ့ေသာ ျဗိစၧာလဂၤ ကန္စန္း ရာဟုထီးေဆာင္း မင္းေလာင္းဇာတာျဖင့္ တိုင္းရင္းသားတို႔ အေပၚ လွည့္စား၍ ဗမာႏိုင္ လြပ္လပ္ေရးကို ယူေပးခဲ့သည္။ ထို႔ျပင္ ဤဇာတာသည္ တိုင္းရင္းသား အားလံုး တိုးတက္မႈကို ေရွးမရႈဘဲ ဗမာသည္ ဘုရင္လုပ္၍ တိုင္းရင္းသား တို႔ကို မယားလုပ္ကာ ဗမာ ေအာက္မွ တျခားလူမ်ိဳးမ်ား ေနရရန္ ႀကံရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ဦးႏုႏွင့္ အေပါင္းပါတစုတို႔ ယူထားေသာ လြပ္လပ္ေရး ဇာတာျဖစ္သည္။ (ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ လြပ္လပ္ေရး ဇာတာ၊ လြတ္ေတာ္ မွ ေၾကျငာမည့္ လြပ္လပ္ေရးဇာတာ၊ ဦးႏု၏ လြပ္လပ္ေရး ဇာတာ ဟူ၍ ဗမာျပည္ လြပ္လပ္ေရး ဇာတာ သံုးခုရွိသည္။)

ေရးရအံုးမည္

ဤစာအုပ္တြင္ပါေသာ တခ်ိဳ႕အေၾကာင္းအရာ တို႔မွာ ကိုးကားထားေသာ က်မ္းစာတို႔ မွ ထုတ္ႏုတ္ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္ ထို႔ျပင္ မိဘ ရိုးရာ အစဥ္အဆက္ ေျပာခဲ့ၾကေသာ အေၾကာင္းအရာ တို႔ကိုလည္း ေတြ ့ၾကရပါမည္။ ဥပမာ ရွင္မဟာဗုဒၶေဃာသ အေၾကာင္းမ်ိဳးပင္ ျဖစ္ပါသည္ ဗမာစာေရးဆရာတို႔က ရွင္မဟာဗုဒၶေဃါသ ကို အိႏၵိယႏိုင္ငံသား ပုဏၰားမ်ိဳး ဟု ေရးသားၾကသည္။ အိႏၵိယ ႏိုင္ငံသား တေယာက္သည္ ဗုဒၶစာေပမ်ားကို မရမာဘာသာသို႔ ျပန္ေရးခဲ့သည္မွာ စဥ္းစားစရာ ပင္ျဖစ္သည္။ ဤသို႔ဗမာတို႔၏ ေရွ႕ေနာက္မညီေသာ အေရး အသားတို႔ကို ေဖၚျပရသည္မွာ လူအမ်ားသိေစလို၍ ျဖစ္ပါသည္။
ဗႏၶဳလအေၾကာင္းကို ေရးရာ၌လည္း ခုႏွစ္ သကၠရာဇ္ ႏွင့္ ေနာက္ေၾကာင္းရာဇ၀င္ တို႔မွာ သမိုင္းစာအုပ္တြင္ အလြယ္တကူရွိေနရာ အျပည့္အစံု ေဖၚမျပဘဲ စာေရးသူ၏ သိေစခ်င္သည့္ အခ်က္တို႔ကိုသာ ေဖၚျပေရးသား ပါသည္။ ႏုတ္ခမ္းေမြး က်င္စြယ္ႏွင့္ ဘုရားကိုလည္း ထို႔အ တူပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ယခု မႏၱေလး သားတို႔ သိမည္ မဟုတ္ေသာ္လည္း သက္ႀကီးသူအိုတို႔ သိၾက မည္ျဖစ္သည္။ တိုင္းရင္း အတူေန လူမ်ိဳးတို႔အေပၚ အာဏာရ ဗမာတို႔၏ ႏိုင္ငံေရး ကလိမ္ က်မႈမွာ ဘုရင္ေခတ္ အဂၤလိပ္ေခတ္ ဂ်ပန္ေခတ္ ဦးႏု ေန၀င္း ေခတ္မွ ေစာေမာင္ ခင္ညြန္႔ သန္းေရြ ေခတ္ျဖစ္ေသာ ယေန႔တိုင္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးတို႔မွာ အာဏာရွင္ ဗမာတို႔၏ လိမ္ညာမႈ ေအာက္တြင္ မလူးသာ မလြန႔္သာ ရွိေနရကါး ခံစားရမႈ နစ္နာရမႈ ဆံုးရႈံးရမႈ တို႔ကို ေရးသား တင္ျပသည္မွာ လြန္အ့ံမထင္။ မိမိလူမ်ိဳး အေၾကာင္းကို ေရးရာ၌ အတူေန လူမ်ိဳးတို႔ အေၾကာင္းကိုလည္း အနဲႏွင့္အမ်ား ကိုးကား ရေလသည္။ အထူးသျဖင့္ ဗမာတို႔ အေၾကာင္းကို ေရးသည္ကို အျပစ္ မျမင္ေစခ်င္ပါ အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ တိုင္းရင္း လူမ်ိဳးတို႔မွာ ေျပာပိုင္္ခြင့္ ဆိုပိုင္ခြင့္ ျဖစ္ေသာ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ လူ႔အခြင့္အေရး ဆိုသည္မွာ ေ၀းစြ မိမိေနရင္း ေဒသတြင္ပင္ မေနႏိုင္သည့္ အျဖစ္သို႔ ေရာက္ေန ၾကရေသာ ေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။

အသိပညာ

ဤစာကို ေရးေနစဥ္ တေန႔ မဆလေခတ္ ေက်ာင္းဆရာတဦးက ဖတ္ၾကည့္ရာ ခင္ဗ်ားက ဗမာလူမ်ိဳးကို အတင္းေရးထားဒါဘဲ ဟုေ၀ဖန္ပါသည္။ စာေရးသူက ထားပါေတာ့ ခင္ဗ်ားကို က်ေနာ္တခုေမးပါရေစ။ စည္သူ မင္းေခါင္ လွေရြ ကလ်ာ၀င္း မာလာ အစ ရွိတဲ့ နာမည္ ေတြဟာ ဗမာနာမည္လား ရခုိင္နာမည္လား ဟုေမးရာ ထိုဆရာက ဗမာနာမည္ ေတြပါဟု ျပန္ေျဖပါသည္။ ထိုအခါစာေရးသူက ထြန္းေရႊခိုင္ေရး ရခိုင္ထီးဆက္ နန္းဆက္ သမိုင္း စာအုပ္မွ ဘီစီေခတ္ ဘုရင္ႏွင့္ မိဖုရားနာမည္တို႔ကို ဖတ္ျပပါသည္။ ထို႔ေနာက္ စာေရး သူက ဗမာလူမ်ိဳးမေပၚမွီ ပ်ဴလူမ်ိဳးမေပၚမွီ ဘီစီ ၃၃၂၅ ခုမွဘီစီ ၁၅၁၅ ထိ ပထမ ဓည၀တီ ေခတ္ ကတဲက စည္သူ မင္းေခါင္ လွေရႊ မင္းသီဟ ေစာမာလာ ကလ်ာ၀င္း အစရွိတဲ့နာမည္ ေတြဟာ ရခိုင္သား စစ္စစ္ နာမည္ေတြပါ ဗမာဆီကယူျပီး မွည့္ထားတာ မဟုတ္ဘူး ရခိုင္ဆီက ဗမာေတြ ယူျပီး နာမည္မွည့္တာသာ ျဖစ္ေၾကာင္း ခင္ဗ်ားမယံုလွ်င္ အခု ဒီစာအုပ္ပါ အခ်က္အလက္ ေတြကို မယံုၾကည္ဘူး ဆိုရင္ ရွစ္ေသာင္း ဘုရားေရွ႕က အာနႏၵစျႏၵား ေက်ာက္စာမွာ သြာၾကည့္ပါဟု ေျပာျပမွ ထိုဆရာမွာ ဟင္းဟူ၍ သက္ျပင္း ခ်ပါသည္။
အသိပညာ ဆိုသည္မွာ စာတတ္ရံုႏွင့္မျပီး ဖတ္ဖို႔ မွတ္ဖို႔ ရွာေဖြ သိမ္းဆည္းဖို႔ ထို႔ေနာက္ ဖလွယ္ဖို႔ စသည့္ အခ်က္အလက္ မ်ားကို ရႏိုင္ရန္မွာ ဗမာျပည္ အာဏာရွင္ စနစ္ ေအာက္၌ မျဖစ္ႏိုင္ေပ။ အသိပညာ အတတ္ပညာ သည္လည္း ထိုအာဏာရွင္ စနစ္မွ သင္ေပး လိုက္ေသာ အတတ္ပညာ အသိပညာ ညာဏ္သည္သာလွ်င္ ရွိေနရာ အမွန္တရားကို ျမင္ႏိုင္စြမ္း မရွိၾကသည္မွာ အဆန္းမဟုတ္ေပ။ ေငြႏွင့္အခ်ိန္ရွိက ဗဟုသုတကို လိုသေလာက္ ရွာ၍ ရေသာဤေခတ္တြင္ ဗမာတို႔ေတာ္သည္ တတ္သည္ကို အထင္ႀကီးစရာ မရွိေပ။ အဘယ္ေၾကာင့္ဟူမူ ဗမာသည္ တေကါင္တည္း ျပိဳင္ျမင္းလုပ္၍ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဘာသာေရး လူမႈေရး ႏိုင္ငံေရး စီးပြားေရး စသည့္ အစစ အရာရာ မွန္သမွ်ကို တဦးတည္း ေမာင္ပိုင္ စီးထား ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ထိုထက္ဆိုးသည္မွာ ရွမ္းလူမ်ိဳး အေၾကာင္း ကိုလည္း ဗမာေရး ရခိုင္ အေၾကာင္းကိုလည္း ဗမာေရး မြန္အေၾကာင္းကိုလည္း ဗမာေရး စသည့္ သူ႔လူမ်ိဳးဆိုင္ရာ ဘာသာေဗဒ အေၾကာင္းကို မလိမ့္တပါတ္ျဖင့္ ဗမာတို႔ လက္၀ါးႀကီး အုပ္ထားျခင္း ပင္ျဖစ္ သည္။

ေက်းဇူးတင္ပါသည္

ဤစာမူေရးရာ၌ အႀကံေပး ညာဏ္ေပး ေျပာခဲ့ၾကေသာ ေမာင္ရွင္ႀကီး ၀ိမလဗုဒၶိ ဦးေရႊေက်ာ္ေအာင္ ဦးေမာင္စိန္လွ ဦးျမ၀ါ ကိုရန္ေနာင္စိုး ေရသာဆရာေတာ္ ႏွင့္ ဆရာေတာ္ အသ်င္သီလ၀ံသ ဆရာေတာ္အသ်င္ပ႑ိ ဆရာေတာ္အသ်င္ပ႑၀ံသ ဆရာေတ္အသ်င္ ေဇယ်၀ံသ တို႔အား ေက်းဇူးတင္ပါသည္။

အဘို႔ပါက

ဤစာအုပ္ ေရးရေသာ အက်ိဳး အဖို႔ပါက ကို ေကၽႊးဖခင္ အဖိုးဦးေမာင္ဘႏွင့္ အေဘာင္မ ေဒၚျဖဴခိုင္မ တို႔ႏွင့္ ဖခင္ဦးေက်ာ္သာ မိခင္ေဒၚျဖဴယိုင္ဦး ႏွင့္တကြ ခပ္သိမ္းေသာ ေတာ္လွန္ေရး ဒုကၡခံ အႏွိမ္ခံ ပုဂၢိဳလ္ အေပါင္းတို႔အားလည္း အမွ် ေမတၱာေပးေ၀ပါ၏။

ေစတနာ

ခ်င္း ကခ်င္ ကရင္ ကယား မြန္ ဗမာ ရခိုင္ ရွမ္း ဟူေသာ ဤလူမ်ိဳးႀကီး အုပ္စုတို႔မွာ က်ီးကိုဘုတ္ရိုေသ ဘုတ္ကိုက်ီးရိုေသ ဆိုလွ်င္ အဘယ္ဆိုဖြယ္ရာ ရိွအံ့နည္း။ ယခင္က ေအးအတူ ပူအမ် ဗမာတက်ပ္ ရွမ္းတက်ပ္သာ ရပါမူ စုစုစည္းစည္းႏွင့္ သာယာ ၀ေပ်ာေသာ အမ်ိဳးသားေပါင္းစု ႏိုင္ငံတခု ျဖစ္ခဲ့မည္မွာ မုခ်အမွန္ ျဖစ္ေပသည္။ ယခု အခါမူ စိတ္ပ်က္စရာ ေၾကကဲြစရာ ၀မ္းနဲစရာ အားငယ္စရာ တို႔ႏွင့္ ႀကံဳေတြ႔ေနၾကရေသာ တိုင္းရင္း သားလူမ်ိဳးတို႔မွာ ကိုယ့္ၾကမၼာ ကိုယ္ ဖန္တီးႏိုင္ၾက၍ စိတ္၏ခ်မ္းသာျခင္း ကိုယ္၏ ခ်မ္းသာျခင္း ဘာသာေရး၏ ခ်မ္းသာျခင္း စေသာ ပီတိ ေသာမနသ ရၾကျပီးလွ်င္ ေလာကနိဗၺာန္သို႔ အလြယ္ တကူ ေရာက္ႏိုင္ၾကပါေစ သတည္း။

သေဗၺသတၱာအေ၀ရာေဟာႏၱဳ
ဆရာက်ားႀကီးေက်ာ္ခိုင္ေအာင္
ရခိုင္ဆ်န္းႏွင့္နကၡတၱေဗဒင္ပညာရွင္
ကန္းညင္ပင္ေဇာက္ လမား ၃.၁၀.၂၀၀၀ ခုႏွစ္ နံက္ ၁၀ နာရီ ၃ မိနစ္

ဗမာ့စစ္၀ါဒေအာက္မွလူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ဗုဒၶသာသနာ

အခန္း(၁)

နေမာတႆ ဘဂ၀ေတာ အာရဟေတာ သမၼာသမၺဳဒၶႆ။

ဒါန သီလ ဘာ၀နာ

ဒါနေတာ ေဘာဂ၀ါ သီလေတာ သုခိတာ ဘာ၀နာေတာ နိဗၺဳတာ။

ဒါန အလ်ဴေပးျခင္းေၾကာင့္ ေဘာဂ ဥစၥာပစၥည္း ျပည့္စံု၍ သူေဌး သူၾကြယ္ျဖစ္၏။ သီလ ေဆာက္တည္ျခင္းေၾကာင့္ သုခ ခ်မ္းသာျခင္းကို ရ၏။ ဘာ၀နာ တရားက်င့္ႀကံ အားထုတ္ ျခင္း ေၾကာင့္ နိဗၺာန္ကို ေရာက္ရာ၏။ ဤသည္ကား ျမတ္စြာဘုရား၏ ေဒသနာတခုပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ဗမာႏိုင္ငံတြင္ ဘုရားတည္ ေက်ာင္းေဆာက္ သံဂၤါယနာတင္ စေသာ ကုသိုလ္ ေကာင္းမႈ ႀကီးမ်ားႏွင့္ ရဟန္းခံ ရွင္ျပဳ မွအစ ဒါနကုသိုလ္မ်ားကို ေန႔စဥ္ႏွင့္အမွ် ျပဳလုပ္ေန ၾကသည္မွာ မေရမတြက္ ႏိုင္ေအာင္ပင္ မ်ားျပားလွေပသည္။ ဤသို႔ကုသိုလ္ ေကာင္းမႈ ျပဳလ်က္ သားႏွင့္ ဗမာတို႔ အဘယ္ေၾကာင့္ ဆင္းရဲရသနည္း။ ကမၻာ႔အလယ္တြင္ အဘယ္ေၾကာင့္ မ်က္ႏွာ ငယ္ေနရ သနည္း ေအာက္က် ေနာက္က် ျဖစ္ေနရသနည္း။ ဒါနကုသိုလ္ လုပ္လ်က္ ဒါနရွိလွ်က္ သားႏွင့္ ဗမာတို႔ အဘယ္ေၾကာင့္ ဆင္းရဲရသနည္း။ ဤသို႔ဆင္းရဲရသည့္ အေၾကာင္းရင္း ကို ေလ့လာရမည္။ သတၱဳခ်ရမည္။ သံေ၀ဂယူရမည္။ ျပဳျပင္ရမည္ျဖစ္သည္။
ဗမာအစတေကာင္းက ဆိုသည့္အတိုင္း တေကာင္းျပည္ကို အဘိရာဇာမင္းႀကီး ထီးနန္းအုပ္ခ်ဳပ္ မင္းလုပ္ေလသည္။ ထိုမင္းတြင္ ကံရာဇာႀကီးႏွင့္ ကံရာဇာငယ္ ဟူ၍ သားႏွစ္ ေယာက္ ထြန္းကားေလည္။ အဘိရာဇာမင္း နတ္ရြာစံေလသျဖင့္ မင္းမ်ိဳးတို႔ အစဥ္အလာ အရ သားႀကီးၾသရသ ကံရာဇာႀကီးသည္ မင္းျဖစ္ရမည္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ကံရာဇာငယ္သည္ ငါလည္း မင္းျပဳထိုက္သည္ဟု ထီနန္းကို လုေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ညီေနာင္ ႏွစ္ပါးတို႔ နန္းလု စစ္ပြဲ ဆင္ႏဲြရမည့္ အေျခသို႔ ဆိုက္ေရာက္ လာေလသည္။ ညီႏွင့္ အကို မင္းႏွစ္ပါး စစ္ထိုး ၾကလ်င္ တိုင္းျပည္ပ်က္စီးမည္ကို ျမင္၍ ပညာရွိ အမတ္တို႔က ကုသိုလ္ စစ္ထိုးၾကရန္ တင္ျပ သည္ကို ႏွစ္ဦးႏွစ္ဘက္ လက္ခံၾကေလသည္။ ေရွးမင္းေကာင္း မင္းျမတ္ တို႔ အစဥ္အလာ အတိုင္း ဒါနပါရမီ ရင့္သန္ေသာသူ မင္းျဖစ္ေစျခင္းငွါ ထိုက္သည္ျဖစ္၍ တညည့္တည္းႏွင့္ ေစတီ မ႑ပ္ ဇရပ္ တို႔ကို အျပီး တည္ေဆာက္ ႏိုင္ေသာသူ မင္းျပဳေစ ဟု အမတ္တို႔ အႀကံျပဳ ၾကေလသည္။
ကံရာဇာႀကီးႏွင့္ ေနာက္လိုက္တို႔က အုတ္ ေက်ာက္ အဂၤေတ တို႔ျဖင့္ ခိုင္ခန္႔စြာ ေဆာက္ လုပ္ၾကေလသည္။ ကံရာဇာငယ္ႏွင့္ ေနာက္လိုက္တို႔မွာမူ အေပါ့စား ၀ါး သစ္ ဖ်င္ တို႔ျဖင့္ ေဆာက္လုပ္ၾကေလသည္။ ေနာက္တေန႔ မင္းႏွစ္ပါး ေဆာက္လုပ္ထားေသာ အေဆာက္ အဦးတို႔ကို ၾကည့္၍ မူးမတ္ ပညာရွိတို႔ ဆံုးျဖတ္ၾကေလသည္။ ကံရာဇာႀကီးႏွင့္ ေနာက္လိုက္တို႔ ေဆာက္လုပ္ေသာ အေဆာက္ အဦးမွာ အေလးအပင္ႏွင့္ ေဆာက္လုပ္သျဖင့္ မျပီးစီးဘဲ အေပါ့စား ၀ါး သစ္ ဖ်င္ တို႔ျဖင့္ ကံရာဇာငယ္ ႏွင့္ ေနာက္လိုက္တို႔ ေဆာက္လုပ္ေသာ အေဆာက္အဦးသည္ သာလ်င္ ျပီးစီးသျဖင့္ ကံရာဇာငယ္သည္ တေကာင္းျပည္၏ ထီးနန္းကို ရရွိသြားေလသည္။ ကံရာဇာႀကီးႏွင့္ ေနာက္လိုက္တို႔မွာ ေတာင္ဘက္သို႔ စုန္ဆင္း၍ ရခိုင္ျပည္ ဒုတိယ ဓည၀တီ ေခတ္ကို တည္ေထာင္ၾကေလသည္။
ဗမာတို႔၏ မ်ိဳးေစ့အစ ကံရာဇာငယ္သည္ ကုသိုလ္စစ္ထိုးရာ၌ နန္းရလ်င္ျပီး၏ဟု သေဘာထားကာ ဒါနထက္ အာဏါရရွိေရးသည္သာ အေရးႀကီးေၾကာင္း ကို လုပ္ေဆာင္ျပ ခဲ့သည္။ မင္းေကါင္း မင္းျမတ္တုိ႔၏ လကၡဏာႏွင့္ မညီေပ။ အာဏရလွ်င္ ျပီး၏ ဟူ၍ ဒါနကို တလြဲအသံုးခ် ေသာေၾကာင့္ သဘာ၀ေဘး အႏၱရာယ္ ႏွင့္ အျမဲမျပတ္ ႀကံဳေတြ႔ေနၾကရသည္။ ဒါနေတာေဘာဂ၀ါ ဆိုေသာ္လည္း ဒါနမ်ိဳးေစ့ မေကာင္းခ့ဲၾကသျဖင့္ လူမ်ိဳး၏ စာရိတၱ မ်ိဳးေစ့ အက်င့္ သီလ မေကာင္း ျခင္းျဖစ္ေလသည္။ အခ်ဳပ္ဆိုရေသာ္ ဗမာအစ တေကာင္းက ဆိုသည့္ အတိုင္း အစမေကာင္း ခဲ့ၾကသျဖင့္ ခ်မ္းသာျခင္းကို ရွာမေတြ႔ဘဲ ေနာက္ဆံုးတြင္ တေကာင္းျပည္ ပ်က္စီး၍ သာဂီ၀င္ မင္းဆက္လည္း ျပတ္သြားျခင္းျဖင့္ အဆံုး သတ္ခဲ့ ရေလသည္။

အခန္း(၂)

ဓည၀တီ

ဓည၀တီ ရခိုင္ျပည္ကို ဘီစီ ၃၃၂၅ ခုႏွစ္တြင္ မာရယုမင္းႀကီး တည္ေထာင္အုပ္စိုး ေလသည္။ ဆန္ေရစပါး ေပါၾကြယ္၀ျခင္း ဟူေသာဂုဏ္ပုဒ္တို႔ႏွင့္ ျပည့္စံုေသာေၾကာင့္ ဓည၀တီ ရခိုင္ျပည္ဟု ေခၚသမုတ္၏။ ပထမဓည၀တီတည္ မာရယုမင္းမွ မင္းငယ္ေပ်ာ္လွစည္သူထိ မင္း ဆက္ ၅၄ဆက္ နန္းသက္ ၁၈၁၈ ႏွစ္တိုင္ သာဂီ၀င္ မင္းမ်ိဳးတို႔ ထီးနန္းစိုးစံ ခဲ့ၾကသည္။ တေကာင္းျပည္မွ ကံရာဇာႀကီးမင္းသည္ ကုသိုစစ္ထိုး၍ ရႈံးရာ ေနာက္လိုက္ တို႔ကို ေဆာင္ယူ လွ်က္ ဘီစီ ၁၅၀၇ မွ ၁၄၇၀ ခုထိ ဒုတိယ ဓည၀တီ ရခိုင္ျပည္ကို တည္ေထာင္ အုပ္ခ်ဳပ္ ေလသည္။ ဒုတိယဓည၀တီေခတ္ကို ကံရာဇာႀကီးမင္းမွ သီရိရာဇာမင္း တိုင္ေအာင္ မင္းဆက္ ၂၈ ဆက္ နန္းစံ ၉၂၇ ႏွစ္ စိုးစံခဲ့ၾကသည္။
တတိယ ဓည၀တီေခတ္ကို စႏၵာသူရိယမင္းမွ သူရိယေကတု မင္းတိုင္ေအာင္ ဘီစီ ၅၈၀ မွ ေအဒီ ၂၇၂ ထိ မင္းဆက္ ၂၅ ဆက္ နန္းစံ ၉၀၇ နွစ္ ထိအုပ္စိုးခ့ဲၾကသည္။
ေ၀သာလီေခတ္ကို သူရိယေကတု ၏သား မဟာစႁႏၵား ေအဒီ ၃၂၇ မွ ၃၈၄ ထိ ငတံုမင္း ေအဒီ ၇၄၉ မွ ၈၁၈ တိုင္ေအာင္ မင္းဆက္၁၂ ဆက္ နန္းစံ ၄၁၉ ႏွစ္ အုပ္စိုးခ့ဲ ၾကသည္။